De Adviesraad

Harald Schneider

Ik ben in Duitsland opgeleid tot psychiater en systeemtherapeut en werk sinds 2004 in Nederland. Bij Lentis heb ik als psychiater op verblijfsafdelingen, klinieken en FACT teams gewerkt. Ik beschouw mezelf als sociaal-psychiater. Ik was ook altijd geïnteresseerd in de organisatie van zorg en heb rond 10 jaar management en directiefuncties uitgeoefend. 2018 heb ik samen met twee spv in Groningen het eerste BuurtzorgT team opgezet omdat ik ervan overtuigd ben dat wij ons werk vanuit kleine, zelfsturende en wijkgerichte teams beter kunnen doen. Daarnaast werk ik nog twee dagen bij Molendrift en in de 24 uurs dienst van Lentis.

Ik schrijf als psychiater regelmatig medicatie voor en zie dagelijks de meerwaarde maar ook risico’s van medicatiegebruik. Hierbij ben ik ervan overtuigd dat goede voorlichting en ondersteuning in het nemen van beslissingen niet alleen tot beter overwogen keuzes leidt maar ook de kans op goede effecten verhoogt en risico’s vermindert. Stoppen met medicatie is net als ermee te beginnen een proces met kansen en risico’s. Het is daarin goed dat mensen zich breed kunnen informeren en van ervaringen van anderen kunnen profiteren. Ik hoop dat de stichting PILL hierin een zinvolle bijdrage gaat hebben.

Olaf Galisch

Psychiater en directeur behandelzaken divisie Herstel & Behandeling en Van Andel Ouderenpsychiatrie GGZ Friesland

Ik werk nu sinds 18 jaar als psychiater en heb geleerd dat de blik en ervaring van betrokkene en naasten net zo belangrijk is dan onze vakkennis, meer nog moeten wij steeds bescheiden blijven en kritisch als het gaat om de werking van medicatie. Medicatie kan ondersteunen maar lost problemen niet op. Bijwerkingen en effecten na langdurig gebruik zijn vaker ernstige gevolgen. De stichting helpt een kritische blik te blijven houden.